دمپر دستی ولوم چیست؟
[ad_1]
آیا تا به حال از خود پرسیده اید که دمپر ولوم دستی (MVD) در واقع چیست؟
من شروع به پرسیدن این سوال از صدها نفر در صنعت HVAC/R، از جمله تکنسین های تعادل هوا کردم. من همان پاسخ را از 99 درصد افرادی که پرسیدم دریافت کردم: “دمپر دستی ولوم دستگاهی است که در کانال نصب می شود تا “جریان هوا” را به یک CFM خاص (فوت مکعب در دقیقه) به یک خروجی یا یک خروجی کاهش دهد. ورودی، یا یک منطقه یا خط شاخه خاص.”
این درست است، اما این تنها یک مورد استفاده از MVD است. این مقاله راههای دیگری برای استفاده از MVD را توضیح میدهد که شاید فکرش را نکرده باشید.
هنگام طراحی یک سیستم تهویه مطبوع، یکی از وظایف مهم مهندس مکانیک این است که محاسبه کند که چه مقدار جریان هوا مورد نیاز است، و چه مقدار فشار استاتیکی سیستم باید بر آن غلبه کند تا مقدار مناسب هوا را به هر منطقه ارائه کند.
تولید کننده فن قبلاً تلفات فشار استاتیکی را از طریق فیلترها و کویل ها در یک واحد بسته بندی شده در شرایط آزمایشگاهی آنها محاسبه کرده است. فشار استاتیک (نیروی فشار هوا به سمت بیرون در برابر مجرا) بزرگترین دزد انرژی در یک سیستم HVAC است. مهندس سعی خواهد کرد تا آنجا که می تواند در طراحی سیستم از این موارد حذف شود. او سعی می کند مجرا را با توجه به حجم هوا و مسافتی که باید طی کند تا به دورترین نقطه سیستم برسد، اندازه گیری کند. پرههای چرخشی در قسمتهای زانویی تعبیه میشود، برخاستن ۴۵ درجه به جای ۹۰ درجه، جعبههای دراپ فشار استاتیکی پایین و غیره. جنبههای زیادی از استاتیک وجود دارد که او باید بر آنها غلبه کند.
من نمی خواهم شما را با همه آنها خسته کنم. من مطمئن هستم که شما عکس را دریافت می کنید.
مثال شماره 1
بیایید یک طبقه معمولی از یک سیستم VAV ساختمان بلند را در نظر بگیریم که دارای یک فن و 52 جعبه VAV است (30 ناحیه محیطی با کویلهای گرمایش مجدد و 22 ناحیه داخلی). دورترین جعبه VAV از فن تقریباً 250 فوت از تخلیه فن است. در فن، فشار استاتیک تخلیه در کانال 2.40 اینچ است (تمام فشارهای ذکر شده در ستون آب اندازه گیری می شود و به صورت تقریبی است). فشار استاتیک در اولین جعبه VAV نزدیک به فن 2.10″ و دورترین جعبه VAV است. فاصله از فن 0.80″ است. سنسور فشار استاتیکی فن در دو سوم پایین دست در مجرای فن قرار دارد؛ فشار استاتیکی آن 1.55 اینچ است.
مشکلات بوجود می آیند
اکنون شروع به تنظیم هر جعبه VAV برای هوای کل برای حالت های گرمایش و سرمایش می کنیم و خروجی های ارائه شده توسط هر جعبه VAV را نسبت می دهیم. همانطور که در حال انجام این کار هستیم، متوجه می شویم که تمام جعبه های VAV نزدیک به فن (تقریباً 15 تا 25 عدد از آنها) در حالت خنک کننده کامل تقریباً بسته هستند و نویز زیادی ایجاد می کنند. چرا؟
زیرا فشار استاتیکی که در نزدیکترین فاصله به فن قرار دارد بسیار زیاد است (در محدوده 2.00 اینچ) به این دلیل که شما در اصل به این مقدار نیاز دارید تا بتوانید مقدار مناسبی از هوا را به دورترین جعبه VAV برسانید.
در اینجا یک مثال از میزان فشار ساکن 2.00 اینچ آورده شده است. وقتی در واحد AC هستید و می خواهید فن را بررسی کنید، باید درب سمت مکش را باز کنید. تقریباً تمام قدرت من را می گیرد. بنابراین می توانید تصور کنید که برخی از این جعبه های VAV زمانی که به سختی باز می شوند و در جایی نزدیک به 200 CFM برای یک جعبه VAV 6 اینچی تا 3000 CFM برای یک جعبه VAV 16 اینچی ارائه می شوند، چقدر سر و صدا ایجاد می کنند. (این حالت در حالت سرمایش است. حالت گرمایش را تصور کنید، زمانی که فقط نیمی از مقدار هوا مورد نیاز است.)
اکثر جعبههای VAV محیطی شما که به نواحی در امتداد محیط کف سرویس میدهند معمولاً تقریباً 20 فوت از مجرای اصلی و جعبههای داخلی تقریباً 4 فوت از مجرای اصلی فاصله دارند. علاوه بر فشار استاتیکی بالا در مجرای اصلی، فشار استاتیکی اضافی نیز از طریق هر شاخهای که جعبهها را سرویس میدهند، عبور میکند و باعث هدر رفتن بیشتر کارایی فن میشود. این فشار اضافی را به موتور دمپر در جعبه های VAV وارد می کند. در حالت گرمایش، دمپرها در جعبههای VAV تقریباً به طور کامل بسته میشوند و باعث ایجاد یک سرعت جت و یک جریان هوای ناهموار در سراسر کویلهای گرمایش مجدد میشوند و در نتیجه باعث میشود سیمپیچ گرمایش مجدد در حالت انتقال حرارت خود بسیار ناکارآمد باشد.
راه حل: دمپر حجم دستی (MVD)
آنچه که MVD در این کاربرد به دست می آورد: در حالی که فشار ساکن در این شاخه ها را کاهش می دهد، جریان هوا فوراً به سمت پایین دست منحرف می شود بدون اینکه فشار استاتیکی تلف شود و تمام مجاری قبل از جعبه های VAV با مقادیر غیر ضروری فشار هوا پر شود. این امر باعث کاهش سرعت فن می شود و به نوبه خود 15 تا 25 درصد در مصرف انرژی کل دستگاه صرفه جویی می کند.
شما شروع به بستن MVD می کنید تا زمانی که هر دمپر جعبه VAV (در حالت خنک کننده کامل خود) تقریباً 100 درصد کاملاً باز شود، اما همچنان در حال تعدیل است. اکنون سرعت شما در جعبه VAV کاهش مییابد، با این حال هنوز حجم هوای مورد نیاز طراحی را دارید. اکنون کویلهای حرارتدهی مجدد در حالت گرمایش، جریان هوای بسیار گستردهتری در سراسر خود خواهند داشت و به آنها امکان انتقال حرارت بسیار یکنواخت و کارآمد را میدهد.
آخرین، اما نه کماهمیت، عامل نویز: با کاهش فشار استاتیک در شاخهای که از مجرای اصلی خارج میشود، اجازه میدهیم دمپر در جعبه VAV بیشتر باز شود و در عین حال همان مقدار هوا را تحویل دهد. این امر سرعت جت را حذف می کند که باعث کاهش نویز تیغه دمپر در جعبه VAV می شود.
در نتیجه، MVD نه تنها جریان هوا را محدود میکند و صدها، حتی هزاران دلار در قبض انرژی صرفهجویی میکند، بلکه فشار استاتیک، فشار کل، فشار سرعت و نویز را نیز کاهش میدهد.
[ad_2]
Source by Julian Arhire