منوی دسته بندی

برق کشی ساختمان ؛ نکاتی که باید در مورد برق کشی ساختمان بدانید

برق کشی ساختمان باید به صورتی طراحی و اجرا شود که از ایمنی کامل برخوردار باشد و حداکثر استفاده و راحتی را برای ساکنان خانه تامین کند. ساکنان باید به سهولت بتوانند چراغ ها را روشن یا خاموش کنند، بدون اینکه لازم شود در تاریکی به زحمت دنبال کلید ها بگردند و یا مجبور شوند لامپ های غیر ضروری را در پشت سر خود روشن باقی بگذارند.

ساکنان باید قادر باشند وسایلی مانند رادیو، تلویزیون و جارو برقی را در هر نقطه دلخواه به پریز متصل کنند بدون اینکه مجبور به استفاده از سیم های رابط بلند باشند.در قسمت اول به بارهای روشنایی و بارهای کوچک برق کشی ساختمان پرداختیم. در ادامه با قسمت دوم مقاله با ما همراه شوید.

بارهای بزرگ در برق کشی ساختمان

برای تغذیه بارهای بزرگ خانگی مثل اجاق برق، آبگرمکن برقی، ماشین لباسشویی، ماشین خشک کن، ماشین آشغال خورد کن، ماشین ظرفشویی و تهویه مطبوع از انشعاب ها جداگانه استفاده می کنیم. اندازه انشعاب و وسیله حفاظتی براساس ظرفیت وسیله انتخاب می شود. کنترل این گونه بارها توسط کلید ها که در نزدیکی وسیله قرار می گیرد انجام می شود و حفاظت توسط فیوز ها یا دژنکتور های مینیاتوری واقع در تابلو فیوزها انجام می شود.

برق کشی ساختمان

نکات مهم در برق کشی ساختمان

برای برآوردن مقاصد ذکر شده در بارهای کوچک و بزرگ برق کشی ساختمان توجه به  نکات زیر بسیار با اهمیت است:

  1. در طراحی برق کشی ساختمان ، انشعاب وسیله حفاظت و کنتور باید با ظرفیت کافی انتخاب شوند تا با توجه به افزایش آنی بار الکتریکی خانه، موجب افت ولتاژ غیر قابل تحمل یا قطع غیر ضروری وسایل حفاظتی نشوند.
  2. در طراحی برق کشی ساختمان، باید سیم های انشعاب داخلی با اندازه های مناسب انتخاب شوند. با اینکه در انشعاب های کم اهمیت از سیم 1.5 استفاده می شود در بسیاری از تاسیسات خانگی امروزی کوچکترین سیم مورد استفاده 2.5 است.
  3. در سیستم برق خانگی، تعداد انشعاب های داخلی باید به طور مناسبی انتخاب شود، تا به علت سوختن یک فیوز قسمت بزرگ یا همه خانه در تاریکی و بی برقی فرو نرود. هر چه تعداد انشعاب ها بیشتر باشد ضریب اطمینان افزایش می یابد لیکن هزینه نیز بالا می رود.
  4. در سیستم برق خانگی، تعداد پریزها باید طوری انتخاب شود که استفاده از سیم های رابط لازم نباشد.
  5. در طراحی برق کشی ساختمان، تعداد چراغ ها باید با میزان نور لازم در قسمت های مختلف خانه تناسب داشته باشد و کلید های کنترل آنها باید در مناسب ترین نقاط نصب شوند.
برق کشی ساختمان

برق کشی ساختمان

نقشه برق کشی در برق کشی ساختمان

برای ترسیم برق کشی ساختمان، بر اساس ضوابط گفته شده، محل چراغ ها و کلید های کنترل آنها و محل پریز عمومی و همچنین محل بارهایی که نیاز به مدار مخصوص دارند روی نقشه یا پلان ترسیم می شود. این کار، ترسیم نقشه برق کشی نامیده می شود. در بسیاری از این نقشه ها محل پریزهای تلفن، تلویزیون و زنگ اخبار نیز مشخص می شود.

این گونه نقشه ها تعداد انشعاب ها، اندازه سیم ها و اندازه وسایل حفاظتی را معین نمی کنند، و این مسئله مهم حتی در کارهای مهندسی به عهده سیم کش گذاشته می شود. به منظور انجام صحیح و فنی کار، اولویت این است که نقشه های کامل تری که تعداد انشعاب ها، اندازه سیم ها و وسایل حفاظتی را نشان می دهد ترسیم و در اختیار سیم کش قرار گیرد.

نکاتی که در طراحی روشنایی و سیم کشی روی پلان های ساختمانی باید رعایت شود به شرح زیر می باشند:

  1. تاسیسات الکتریکی ساختمان روی پلان ساختمان به صورت تک خطی طراحی می شود. قبل از طراحی و ترسیم بایستی از نقاط مختلف ساختمان بازدید به عمل آید و در نقاط مرطوب نصب لوازم برقی مجاز نمی باشد.
  2. برای کلیه مصارف فقط یک مسیر در نظر گرفته شود. لذا لازم است برای مصارف پر مصرف مثل ماشین لباسشویی خط جداگانه ای از تابلوی برق تا محل مصرف کشیده شود و فیوز مناسبی برای آن پیش بینی شود. برای سایر محل ها مانند اتاق خواب ها و نشیمن و پذیرایی که وسایل کم آمپر مثل رادیو و تلویزیون در آنجا استفاده می شود، باید یک خط جداگانه و برای روشنایی هم خطی دیگر با فیوز مناسب پیش بینی شود.
  3. معمولا برای کولرگازی یا آبی خط مستقیمی با فیوز مناسب طراحی و پیش بینی می شود.
  4. برای مدار خبر و مکالمه نیز خط مستقیمی با فیوز با آمپراژ کم قرار می دهند.
  5. محل هایی که برای کنده کاری لوله های برق در نظر گرفته می شود، باید طوری باشد که لطمه ای به استقامت بنا نزند و محل عبور لوله ها امکان پذیر باشد.
  6. کلید ها باید در محل هایی از ساختمان قرار گیرند که به راحتی در دسترس باشند. مثلا وقتی یک نفر وارد اتاق می شود باید کلید بلافاصله در دسترس او قرار گیرد.
  7. سیستم های پریز تلفن حتما از درون لوله جداگانه ای بگذرد.
  8. کابل پریز آنتن رادیو و تلویزیون باید حتما از داخل لوله جداگانه ای عبور داده شود و سر لوله تا پشت بام مستقیم در نظر گرفته شود.
  9. تا جایی که ممکن است از تعبیه جعبه تقسیم پرهیز شود. زیرا به نمای داخلی ساختمان لطمه می زند. در صورت لزوم جعبه تقسیم آن را باید در ارتفاع 30 الی 50 سانتی متری از سقف قرار داد.

 

http://arianps.ir/%d8%b3%db%8c%d9%85-%da%a9%d8%b4%db%8c-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%86/

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای: 0

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

مرضیه ابراهیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *