منوی دسته بندی

سیستم لوله کشی جکوزی

در مقالات پیشین مطالب نسبتا جامعی راجع به وان جکوزی برای شما به نمایش گذاشتیم که شامل اطلاعات مفید و کاملی است از تمام جزییات جکوزی، در این مقاله به موضوع جدیدی در این خصوص خواهیم پرداخت که تا کنون ان را بررسی نکرده ایم و ان ” سیستم لوله کشی جکوزی” می باشد. طبیعتا هر وسیله ایی که کار ان با اب مرتبط است نیازمند سیستم لوله کشی اصولی و فنی دقیق می باشد تا بتوان از ان استفاده بهینه کرد و همه نیازهای مصرف کننده را به خوبی پاسخ دهد. در ساخت و نصب جکوزی انجام صحیح سیستم لوله کشی جکوزی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید توسط متخصصین زبده انجام شود که در اینجا به طور اجمال اشاره ای به ان خواهیم داشت.

تعریف سیستم لوله کشی جکوزی

 سیستم لوله کشی جکوزی (Jacuzzi piping system) به مسیر گردش اب در جکوزی گفته می شود، مسیر گردش اب در مدار گردش جکوزی چیزی شبیه به مدار گردش اب استخر است. البته این مسیر گرردش در هر دو سیستم ممکن است مجزا یا مشترک باشد که هر یک محاسن و معایب خاص خود را دارند. سیستم لوله کشی جکوزی ممکن است مجهز به خط تخلیه اصلی، اسکیمر و یا هردوی آن ها باشد.

در گونه ای از جکوزی ها در هنگام لوله کشی جکوزی چند دریچه تخلیه در نظر گرفته شده تا در مواقعی که یکی از دریچه ها با برخورد احتمالی دست یا پای شناگر مسدود شد، تخلیه آب از طریق سایر دریچه ها امکان پذیر باشد. اسکیمر معمولا به صورت یک قسمت مجزا و قابل حمل ساخته شده و در لبه کاسه جکوزی قرار می گیرد. در بعضی از جکوزی های پیش ساخته، اسکیمر مجهز به یک فیلتر فشنگی است. گونه ای از اسکیمرهای استخرها نیز شامل شیر کنترل سطح آب و واحدهای کلر زنی خودکار می باشند.

از آنجا که جکوزی معمولا عمق کمی دارد قدرت مکش بالا در دریچه های تخلیه موجب ایجاد گرداب در داخل جکوزی می شود که برای جلوگیری از بروز این مشکل دریچه های تخلیه معمولا با درپوش های محدب تخلیه ضد گرداب پوشانده می شود. پایین بودن حجم آب جکوزی نسبت به تعداد نفراتی که به طور همزمان از آن استفاده می کنند به ما می گوید که تعداد دفعات تعویض اب ان باید بسیار بیشتر از تعداد دفعات تعویض اب استخر باشد، مثلا تعویض اب جکوزی هر نیم ساعت یک بار معقول است. به طور کلی اثبات شده که هر دو نفر در یک جکوزی معادل با شصت نفر در استخر تولید آلودگی می کنند. همچنین هر نفر در جکوزی در هر ساعت تقریبا 1 لیتر عرق می کند. البته در صورتی که آب جکوزی بر مبنای مفادیر توصیه شده در استانداردها تنظیم شود.

سیستم لوله کشی جکوزیپمپ گردش آب جکوزی

برای اینکه دستیابی به تعداد دفعات تعویض آب در جکوزی امکان پذیر باشد، پمپ گردش آب باید قابلیت غلبه بر افت فشار های ایجاد شده در مسیر آب را داشته باشد. آن دسته از پمپ هایی که تنها برای ارسال آب با فشار به داخل استخر مورد استفاده قرار می گیرند معمولا مجهز به سبد و محفظه صافی نیستند به استثنای آن، ساختار کلی و سایر اجزای مورد استفاده در آن ها مشابه با پمپ ها و موتورهای معمولی است. در لوله کشی جکوزی گاهی از پمپ های دو سرعتی استفاده می شود. که در حالت سرعت پایین برای ماساژ ملایم و به گردش در آوردن آب در حین فیلتر کردن و سرعت بالا برای ایجاد جریان پرفشار آب مورد استفاده قرار می گیرد. به طوری که برای ارسال آب با فشار به داخل استخر از سرعت بالای 3450 rpm استفاده می شود. در حالی که برای به گردش در آوردن آب در حالت معمول، فیلتر کردن و گرم کردن آن از پمپ های سرعت پایین 1750  rpmاستفاده می شود. این در حالی است که در وضعیت دوم برای فیلتر کردن آب استخر، سبد و محفظه صافی نیز به کار گرفته می شود. البته گاهی اوقات نیز به جای پمپ های دو سرعتی از دو پمپ مجزا استفاده می شود که یکی از آن ها به صورت دایمی آب را در مدار به گردش در می آورد و دیگری که همان پمپ اصلی جکوزی است صرفا برای ایجاد جت آب به کار گرفته می شود.

سرعت متداول موتورهای مورد استفاده در استخرها و جکوزی ها معمولا 3450 rpm و حداقل سرعت آن ها 1750 rpm است. استفاده از موتورهای دو سرعتی موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.  در صورت استفاده از پمپ های دو سرعتی اطمینان حاصل نمایید که در حداقل و حداکثر سرعت پمپ تمامی نیازهای شبکه لوله کشی جکوزی تامین می شود.

برای انتخاب پمپ جکوزی باید دبی مورد نیاز بر مبنای حجم کاسه جکوزی و نرخ تعویض آب استاندارد محاسبه کرد. پس از محاسبه دبی پمپ نوبت به محاسبه فشار دینامیکی کل می رسد. نکته ای که درباره جکوزی ها باید در نظر گرفته شود آن است که افت فشار ایجاد شده به واسطه نازل های پاشش آب که معمولا مقدار قابل توجهی نیز هست باید حتما از کاتالوگ شرکت سازنده استخراج شده و در محاسبات لحاظ شود. سایر اجزای سیستم لوله کشی جکوزی با استخر یکسان است.

قاعدتا در جکوزی ها برای دستیابی به حداکثر بازده ممکن، شدت جریان آب عبوری از هر یک از جت های پاشش آب حداقل باید 57 L/min باشد. بنابراین اگر سیستمی داشته باشیم که شدت جریان عبوری از آن 227 L/min باشد، برای این جکوزی حداکثر می توان چهار جت پاشش آب در نظر گرفت. همچنین می توان گفت که توان مورد نیاز موتور برای هر یک از فواره های مورد استفاده در جکوزی تقریبا باید 0.187 Kw در نظر گرفته شود. لذا برای یک جکوزی با چهار فواره مجزا، یک موتور 0.75 Kw نیز کافی است. البته این توان در صورتی کافی خواهد بود که پمپ صرفا برای ارسال آب با فشار بالا به داخل استخر به کار گرفته شود. اما در صورتی که پیش از ارسال جت آب به داخل استخر، آب از میان فیلتر و گرمکن استخر نیز عبور کند و یا در مواردی که فاصله تجهیزات از جکوزی بیش از 6m است بخشی از توان پمپ در اجزای یاد شده به هدر خواهد رفت. بنابراین در شرایط توان مورد نیاز پمپ به ازای هر یک از جت های پاشش آب بیش از 0.187Kw خواهد بود.

همان طور که گفته شد بر مبنای الزامات بسیاری کدها و آیین نامه ها، تعداد دفعات تعویض آب جکوزی  باید هر نیم ساعت یک بار یا 48 بار در شبانه روز باشد. بنابراین در هنگام انتخاب پمپ برای جکوزی اطمینان حاصل کنید که پمپ قابلیت تامین دبی مورد نظر حتی در صورت کثیف شدن فیلترها و افزایش مقاومت آن ها در برابر عبور جریان را دارد.

در سیستم لوله کشی جکوزی گاهی برای تامین جت آب به جای یک پمپ بزرگ از چند پمپ کوچکتر استفاده می شود. در چنین مواردی چند دهانه با چند لوله مجزا نیز در داخل جکوزی در نظر گرفته می شود که هر یک آب را به مدار مربوط به خود تخلیه می کند. در این صورت اگر دهانه یکی از این دریچه های تخلیه توسط دست یا پای افراد مسدود شود، آب از طریق سایر دریچه ها مکیده می شود و از آسیب دیدن افراد نیز جلوگیری به عمل می آید. حداقل فاصله این دریچه ها در جکوزی 300 mm  در نظر گرفته می شود. البته در استخرها که دریچه تخلیه اصلی در قسمت عمیق قرار دارد احتمال بروز مشکلات مذکور بسیار پایین است و برای همین در استخرها به ندرت از دریچه های تخلیه کمکی استفاده می شود. ضمن آنکه در استخرها نیروی مکش بین اسکیمر و خط تخلیه تقسیم می شود. بنابراین شدت مکش خط تخلیه به حدی نیست که برای شناگران مشکل آفرین باشد.

سیستم لوله کشی جکوزیفیلترهای فشنگی

فیلترهای فشنگی معمولا در جکوزی ها و استخرهای کوچک مورد استفاده می گیرند. این فیلترها اساسا در سیستم لوله کشی جکوزی یا استخرهای درمانی مورد استفاده قرار می گیرند که در آن ها تعداد زیادی از نفرات در حجم آب نسبتا کمی می نشینند و حجم باکتری ها، چربی ها و آلودگی آب که فیلتر باید آن را از آب تفکیک کند بسیار زیاد است. در جکوزی به دلیل افزایش بسیار زیاد بار ناشی از حضور شناگران در حجم کمی از آب، فیلترهای فشنگی در معرض آلاینده های بیشتری هستند. در جکوزی ها دمای آب معمولا به اندازه 13.9C بیشتر از استخرهاست. در این دما حتی در شرایط برابر نیز چربی بسیار بیشتری از پوست بدن خارج می شود.

گرم کردن آب جکوزی

برای گرم کردن آب جکوزی نیز درست همانند استخرها می توان از گرمکن های پیش ساخته و یا از دیگ و مبدل حرارتی استفاده کرد. صرفنظر از روشی که برای گرم کردن آب جکوزی مورد استفاده قرار می گیرد، باید گفت که سیستم گرمایش آب یکی از مهم ترین بخش های جکوزی به شمار می رود. چرا که اصلی ترین دلیل استفاده از جکوزی، آب گرم آنهاست. بنابراین اگر سیستم گرمایش آب به خوبی کار نکند جکوزی عملا بدون استفاده خواهد بود.

صرفنظر از نوع سیستمی که برای گرم کردن آب جکوزی مورد استفاده قرار می گیرد، این سیستم باید قابلیت گرم کردن آب در مدت زمان سی دقیقه را داشته باشد. برای گرم کردن آب جکوزی ها می توان از گرمکن های گازسوز، گرمکن های الکتریکی یا حتی گرمکن های خورشیدی استفاده کرد. هر چند که استفاده از گرمکن های خورشیدی چندان توصیه نمی شود.

سیستم لوله کشی جکوزیجت های پاشش آب

 جت های پاشش آب در جکوزی یکی از اجزای بسیار مهم به شمار می روند. چرا که تاثیر آب درمانی و لذت بخش استفاده از جکوزی تا حد زیادی منوط به عملکرد صحیح جت های پاشش آب است. نکات مهمی که درباره جت های پاشش آب جکوزی باید در نظر گرفته شود عبارتند از : هرگز کیفیت را فدای کمیت نکنید. اگر چند جت پاشش آب با تعداد کمتر در مکان های مناسب نصب شوند بسیار بهتر از آن است که تعداد زیادی از آن ها با کیفیت کمتر در مکان های نامناسب تعبیه شده باشند. به منظور دستیابی به حداکثر خواص درمانی یا حداکثر کسب لذت از جکوزی، جت های پاشش آب باید آب را با فشار مناسب به نقاط کلیدی بدن بپاشد.پاشش آب به گونه ای باشد که فرد احساس کند آب بدن را ماساژ می دهد. بنابراین لزوما ضرورتی ندارد که تعداد بسیار زیادی جت آب وجود داشته باشد. بلکه در نظر گرفتن تعداد کافی در مکان های مناسب نیز می تواند ضامن رسیدن به هدف مطلوب باشد.

جت های پاشش آب بسیاری از جکوزی ها مجهز به دمنده های هوا نیز هستند که با استفاده از آن ها می توان مخلوطی از آب و هوا را به داخل سالن استخر ارسال کرد. دمنده های هوا از جمله تجهیزات الکترومکانیکی جکوزی ها به شمار می روند که با استفاده از آن ها هوا به داخل جکوزی دمیده می شود. این دمنده ها مجهز به پمپ های هوای گریز از مرکز هستند. عملکرد این پمپ ها به گونه ای است که هوا را به داخل مکیده و پس از گذر ار روی پمپ و خنک کردن آن به داخل جکوزی می دمند. هوایی که به این شکل به داخل جکوزی دمیده می شود، موجب تلاطم بیشتر آب و افزایش تاثیر ماساژ گونه آن بر روی بدن شناگران می شود. مزیت دمیدن هوا در میان جت آب فشار آب آن است، فشار آب بسیار تاثیرگذارتر و در عین حال ملایم تر به بدن وارد می شود.

جت های پاشش آب در انواع مختلفی مانند جت گلویی، جت های ثابت، جت های گروهی، دورانی و خطی موجود هستند. همچنین به منظور ماساژ دادن پشت، گردن یا پا می توان جت ها را در موقعیت های مختلفی نصب کرد.

سایر تجهیزات جکوزی

متناسب با هزینه ای که شما در نظر گرفته اید می توان انواع تجهیزات اضافی و تزیینی را به مجموعه اضافه کرد این تجهیزات شامل انواع روکش ها، دماسنج ها، عصاره های گیاهی برای افزودن به آب و غیره می شود.

دماسنج

 برای اطلاع شناگران از دمای آب می توان از دماسنج استفاده کرد. مناسب ترین محل برای نصب، اسکیمر است. البته دماسنج های مورد استفاده برای این کاربرد در انواع و مدل های مختلفی عرضه می شوند. معمولا مناسب ترین محل برای این دماسنج ها در داخل سبد اسکیمر است. به این ترتیب هم دماسنج از دید پنهان می ماند و هم دمای آب برگشت اندازه گیری می شود.

مواد معطر

افزودن مواد معطر به اب جکوزی برای سلامت انسان مضر نمی باشد اما چون اکثر آن ها حاوی مواد چرب هستند، افزودن آن ها به آب به نوعی موجب افزایش میزان آلودگی آب می شود که نتیجه آن تسریع در کثیف شدن فیلترهاست.

http://arianps.ir/%d8%aa%d8%a3%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%a7%d8%aa-%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d9%82%d8%b4%d9%87-%da%a9%d8%b4%db%8c-%d9%85%da%a9%d8%a7%d9%86%db%8c%da%a9%db%8c-%d9%88-%d8%aa%d8%a7/

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای: 0

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

مرضیه ابراهیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *