منوی دسته بندی

راه‌حل‌های جلوگیری از یخ زدگی شیر و تأسیسات ساختمان

یخ زدگی شیر و تأسیسات یکی از عادی‌ترین و مرسوم‌ترین اتفاقاتی است که در فصل زمستان و هوای سرد سال رخ می‌دهد و ممکن است صدماتی نیز به این تأسیسات وارد کند. معمولاً پیمانکاران و سازندگان سازه‌ها سعی می‌کنند اصول ایمنی را در مورد ساختمان‌ها رعایت کنند و نهایت تلاش هود را به کار می‌گیرند تا مانع از یخ زدن بخش‌هایی از آنها شوند. اما در برخی موارد سرمای هوا به حدی بالا می‌رود که اصول پیاده شده توسط این پیمانکاران و مهندسین چندان جوابگو نبوده و مجبور می‌شویم راه‌های دیگری برای جلوگیری از یخ زدگی شیر و تأسیسات ساختمان به کار گیریم.

جلوگیری از یخ زدگی شیر و تأسیسات ساختمان شامل چند مرحله می‌شود که حتی از قبل از شروع سرما آغاز می‌شود و به ترتیب به شیوه‌هایی برای شب، مسافرت و حتی سرمای بسیار شدید می‌رسد. کسانی که در مناطق گرمسیر هستند معمولاً به کار صورت گرفته توسط مهندسین اطمینان می‌کنند و روش اضافی استفاده نمی‌کنند. اما کسانی که در شهرهای سردسیر قرار دارند و می‌دانند که شب‌های سردی را تجربه خواهند کرد، ترجیح می‌دهند از راه‌های مختلف برای جلوگیری از یخ زدگی شیر و تأسیسات ساختمان استفاده کنند و با خیال راحت به کار خود برسند.

با توجه به زیانی که از جانب یخ زدگی لوله و تأسیسات و شکستگی آنها به ما می‌رسد، در این مطلب چند شیوه مختلف برای جلوگیری از این کار پیشنهاد خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید!

جلوگیری از یخ زدگی شیر و تأسیسات ساختمان قبل از شروع سرما

شروع یخ زدگی شیر و تأسیسات ساختمان در فصل زمستان به سه دلیلی اصلی برمی‌گردد: افت سریع دما، عایق نامناسب و تنظیم نامناسب دمای ترموستات. هر روشی که برای جلوگیری از انجماد صورت گیرد باید این اصول را حمایت کند و با تغییر صحیح آنها مانع از افت شدید دمای لوله شود. برخی از روش‌های پیشنهادی عبارت‌اند از:

  • ایزوله و عایق کردن محل عبور لوله‌ها از جمله انباری و زیرشیروانی. حتی اگر در یک منطقه گرمسیری زندگی می‌کنید و یخ زدگی لوله و تأسیسات ساختمانی در آن رواج ندارد، این کار را انجام دهید.
  • نوارهای گرمایی که گرمای خود را از جریان الکتریکی تأمین می‌کنند و می‌توانند لوله را به طور دائم گرم نگه دارند، پیشنهاد خوبی هستند. برای استفاده از این گزینه حتماً به دستورالعمل توصیه شده توسط سازنده گوش دهید.
  • نشتی و مشکل در لایه عایق اجازه می‌دهد که سرما با سرعت بیشتری به لوله منتقل شود و موجب یخ زدگی شیر و تأسیسات شود. بنابراین قبل از شروع سرما، حتماً لایه عایق را مورد بررسی قرار دهید.
  • قبل از شروع سرما، کلیه شیرهای حیاط را ببندید و ترجیحاً از شیرهای داخلی ساختمان استفاده کنید. با این کار می‌توانید آب وارد شده به لوله‌ها را تخلیه کنید و مانع از انجماد آنها شوید.

چگونگی جلوگیری از یخ زدگی

هنگام غروب آفتاب

اگرچه عایق کردن صحیح لوله‌های می‌تواند از یخ زدگی آنها جلوگیری کنید، اما حتی با وجود عایق مناسب نیز ممکن است سرمای شدید باعث انجماد آب و در موارد شدید منجر به ترکیدن آن شود. بنابراین قبل از غروب آفتاب و رسیدن شب می‌توانید این راهکارها را امتحان کنید:

  • عبور متناوب آب گرم و سرد می‌تواند ایده خوبی باشد که مانع از انجماد آب در لوله‌ها باشد. اجازه دهید به صورت متناوب آب گرم و سرد درون لوله‌ها جریان داشته باشد تا دمای لوله افت نکند.
  • برخی از افراد عادت دارند که به هنگام خواب دمای ترموستات را پایین می‌آورند و از این طریق از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کنند. اما این کار به یخ زدگی لوله و تأسیسات ساختمان کمک می‌کند و بهتر است سعی کنید که دمای ترموستات را در طول روز و شب ثابت نگه دارید.
  • برای جلوگیری از یخ زدگی شیر آشپزخانه باید درب کابینت را در طول شب باز بگذارید. باز گذاشتن درب کابینت باعث می‌شود که دمای اطراف لوله‌ها بالا باشد و لوله‌ها و شیرهای نزدیک دیوار یخ نزنند.

قبل از مسافرت

مسافرت در فصل زمستان شاید مورد علاقه بسیاری از افراد باشد و ترجیح دهند تعطیلات خود را خارج از ساختمان بگذرانند. اما این موضوع باعث می‌شود که لوله‌ها و تأسیسات ساختمان آنها در معرض یخ زدگی قرار داشته و باشد و ممکن است مسافرت آنها را تلخ کند. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از یخ زدگی شیر و تأسیسات ساختمان باید این کارها را انجام دهید:

  • قبل از مسافرت ترموستات ساختمان را بر روی یک دمای مناسب تنیم کنید. بهتر است دمای ترموستات از 12 درجه سانتی‌گراد کمتر نباشد.
  • قبل از سفر از یکی از دوستان و یا همسایه‌های خود بخواهید که روزانه مرتباً به ساختمان شما سرکشی کند و لوله‌ها و شیرها را مورد بازرسی قرار دهد. این کار می‌تواند بسیار مفید واقع شود.
  • حتی توصیه می‌شود که شیر فلکه اصلی آب ساختمان را ببندید. البته اگر در ساختمان خود از سیستم اطفاء حریق هوشمند استفاده می‌کنید و از شیر اصلی تأمین می‌شود، نباید شیر آب را ببندید و بهتر است روش‌های بالا را انجام دهید.

جلوگیری از یخ زدگی قبل از مسافرت

به هنگام یخ زدگی شیر و تأسیسات ساختمانی چکار کنیم؟

با وجود انجام کلیه اقدامات پیشگیرانه، باز هم ممکن است که شیر و لوله‌ها دچار یخ زدگی شوند و مجبور شوید اقدامات جدید دیگری برای رفع انجماد کنید. البته جای نگرانی ندارد و انجماد آب به این معنی نیست که برای مدت طولانی نمی‌توانید از آن استفاده کنید. تنها با چند تکنیک ساده می‌تواند یخ زدگی لوله و شیر آب را باز کنید. این شیوه‌ها عبارت‌اند از:

  • اگر شیر آب را باز کردید و آب خارج نشد بدین معنی است که آب یخ زده است. پس شیر آب را ببندید و با یک لوله کش تماس بگیرید.
  • در مناطقی که یخ زده است، هرگز از جریان الکتریکی و یا هیترهای برقی استفاده نکنید. این کار موجب برق گرفتگی شما خواهد شد.
  • هرگز سعی نکنید از شعله‌های بزرگ یا مشعل بزرگ برای یخ زدگی لوله و شیر استفاده نکنید، زیرا این کار ممکن است موجب آتش سوزی شود. طبیعتاً آب گرفتگی منزل از آتش سوزی آن بهتر است.
  • استفاده از سشوار هوای گرم می‌تواند ایده خوبی باشد. این هوای گرم بخصوص در سردترین منطقه می‌تواند به خوبی یخ را آب کند و امکان برقراری جریان آب را فراهم کند.
  • اگر در اثر یخ زدگی، لوله‌ها و یا شیر آب دچار شکستگی شدند، سریعاً فلکه اصلی آب را ببندید و با یک تعمیرکار لوله تماس بگیرید.
  • ریختن آب داغ بر روی لوله اکیداً توصیه نمی‌شود. آب داغ می‌تواند موجب ترکیدگی لوله و آب گرفتگی منزل شود.

روش پاک کردن یخ زدگی شیر

با انجام مراحل ساده فوق نه تنها می‌توانید از یخ زدگی شیر و تأسیسات ساختمان جلوگیری کنید، بلکه می‌توانید انجماد آب را باز کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در آرین پادرا صنعت باشید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 1 / 5. تعداد رای: 1

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

مرضیه ابراهیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *