منوی دسته بندی

سیستم تهویه پارکینگ ها: سیستم مکش تهویه پارکینگ های اتومبیل

در طراحی تاسیسات مکانیکی و سیستم تهویه پارکینگ ها لازم است برای تخلیه مناسب گازهای متصاعد شده از ماشین ها در گاراژ، سیستم تخلیه با چندین دهانه مکش باید طراحی کرد بطوریکه دریچه های تخلیه به نحوی تعبیه شوند که هیچ مکانی از پارکینگ بیش از 15240 میلیمتر از دریچه تخلیه فاصله نداشته باشد. این دریچه های تخلیه باید طوری طراحی شوند که ارتفاع ورودی ها نسبت به سقف بیش از 305 میلیمتر نباشد. در اینجا به دو مورد باید توجه داشت:1- گازهای آلاینده وارد دریچه تخلیه نمی شوند مگر اینکه نزدیک ورودی باشند. طبق تحلیل دینامیکی سیالات، با توجه به بردارهای سرعت، بیشترین تجمع کنار دریچه تخلیه هوا است و در فاصله بیش از0.6 از دریچه مقدار بردار سرعت نزدیک به صفر است. این بدین معناست که انتشار دود ماشین ها در فاصله نزدیک تر از 0.6 متر از دریچه ها قابل تخلیه است. بنابر این موقعیت دریچه ها تاثیر قابل توجهی با توجه به دود خروجی ماشینها ندارد.

2- غلظت هوای آلوده داخل پارکینگ با انتقال هوای تازه به پارکینگ کاهش می یابد. لذا باید بیشترچیدمان دریچه هوای تازه مورد توجه قرار گیرد نه توزیع خروجی هوا. در واقع توزیع هوا در ورودی دریچه تخلیه که توسط CMC اجباری شده، کارایی تهویه گاراژ را تقلیل داده و با توجه به آرایش ورودی هوای تازه و دریچه تخلیه هوای آلوده، میزان تمرکز آلایندگی هوا را افزایش داده است.

سیستم تهویه پارکینگ

سیستم تهویه پارکینگ

برای نمونه شکل 2 و 3 الگوی تحلیل دینامیک سیالاتی برای توزیع مونوکسید کربن را برای یک گاراژ ساده را نشان می دهند. ورودی گاراژ در طرف چپ هوای تازه وارد می شود . شکل 2 غلظت CO را با فرض دریچه تخلیه چندگانه با داکت  و مطابق با CMC را نشان می دهد و در حالیکه شکل 3 نشان دهنده یک طراحی بدون داکت و با یک دریچه تخلیه در طرف مقابل ورودی هوای تاره است. تخلیه هوای آلوده سبب مکش هوای تازه از طرف دیگر گاراژ می شود لذا به این علت سیستم را مکشی می نامند. در حالت مکشی همانطور که مشاهده می شود غلظت CO در حدود PPM25 و در منتهی الیه راست الگوی شبیه سازی است. علت این است که دریچه های تخلیه در شکل 2 هوایی که غلظت آلایندگی در آن کمتر است را تخلیه می کند  و سبب هدر رفت هوایی تازه ای می شود که سبب کاهش غلظت آلایندگی هوا می شد. لذا در سیستم مکشی شکل 3 نسبت به سیستم تخلیه داری داکت شکل 2تهویه بهتری صورت می گیرد.

نمونه :طراحی تاسیسات و سیستم تهویه پارکینگ یک طبقه

بسیاری از پیچیدگی های گاراژ یک ساختمان مسکونی یا تجاری یک طبقه در ادامه نشان داده می شود. در اینجا نمونه ای آورده شده است که ما از سیستم مکشی برای تهویه گاراژ با مساحت 13000متر مربع استفاده کردیم. ورودی های گاراژ محل تامین هوای تازه بیرون است. اولین مرحله تعیین محل دریچه تخلیه است که در EA1 و  EA2و غیره در نظر گرفته شده است. در طرف دیگر گاراژ محل مکش هوای تازه است که در شکل 4 نشان داده شده است. این سیستم یکی از کم هزینه ترین هاست هر چند که دارای برخی مشکلات است. نرخ تخلیه ارائه شده توسط CMC بر اساس استاندارد اشری L/S.m2 3.7 است که این مربوط به نرخ کلی تخلیه L/S 52000 است. سرعت هوا در گاراژ با یک تخلیه باید m/sec10باشد که برای افرادی که در گاراژ تردد می کنند قابل توجه است و افت فشار زیادی ایجاد می کند و سرعت بالای جریان هوا سبب افزایش نقاط کور و بدون تهویه می شود. طبق تجربه ما استانداردمربوط به تخلیه گاز در گاراژها طبق استاندارد ASHRAE با عنوان استاندارد انرژی24 بسیار محافظه کارانه است ، بویژه در شرایطی که ازفن هایی استفاده می شود که سرعت آنها طبق غلظت CO کنترل می گردد. بر اساس تجربه دریافته ایم که نرخ تخلیه به ندرت از نصف نرخ طراحی فراتر می رود و این اتفاق تنها برای دوره های بسیار کوتاه و در شرایط شروع بکار موتورها رخ می دهد.

ماشین های هیبریدی یا ماشین های الکتریکی و یا آنهایی که دارای آلایندگی کمی هستند پرطرفدارترند و برطبق استاندارد 62.1 مربوط به نرخ تخلیه گازهای آلاینده اشاره شده در بالا حالت محافظه کارانه بیشتری به خود می گیرد. اما هنوز در نظر گرفتن نصف m/sec10 برای سرعت هوای ورودی طراحی زیاد به نظر می رسد. این امر سبب افزایش هزینه اولیه می شود زیرا باید نرخ تخلیه L/S.m2 3.7 رعایت شود، هوایی که در حالت قبلی در این نقاط تخلیه می شد اکنون برای تامین هوا استفاده می شود و نقاط تخلیه به محل جدید منتقل می شود.

سیستم تهویه پارکینگ

سیستم تهویه پارکینگ

این واقعیت که به نقاط تامین هوای تازه بیشتری نیاز داریم زیرا 2 عدد از نقاط تخلیه EA1 و  EA2در شکل 4 به علت محدودیتهای سازه ای قابل استفاده نیست. EA1باید هوا را به منطقه رمپ مربوط به ورودی گاراژ تخلیه کند و این امر سبب گردش هوای تخلیه خواهد شد. با تبدیل آن به نقطه تامین هوای تازه مشکل مربوطه حل خواهد شد و  EA2در نزدیک ورودی اصلی منتقل می شود و نمی توان سیستم طراحی تاسیسات برای خروجی در نظر گرفت که استاندارد(3 متر از محل بازشوی ساختمان) در آن رعایت  شده است. با تبدیل این نقطه تخلیه به نقطه تامین هوای تازه، مشکل مربوط به آن نیز حل می شود و همچنین سبب بهتر شدن تهویه در راهروی بین EA3 و EA2، که در شکل 4 با دایره رنگ سبز  مشخص شده خواهد شد، جایی که نقطه کور از جهت تهویه در آن ایجاد شده بود. طراحی نهایی در شکل 5 نشان داده شده است.

نتیجه گیری

الزامات مربوط به استاندارد طراحی و اجرای تاسیسات و تهویه پارکینگ ها در بسیاری از زمینه ها شامل سیستم تخلیه چندگانه دارای داکت در محدوده گاراژ است این طراحی تاسیسات برای تهویه هوای گاراژ ناکارامد است و گاهی سبب کاهش کیفیت هوای گاراژ خواهد شد در حالیکه افزایش 300 درصدی هزینه های اولیه را نیز به همراه دارد و همچنین سبب 25درصد افزایش مصرف انرژی در مقایسه با سیستم تهویه مکشی خواهد شد. سیستم مکشی تهویه برای هر گاراژ با هر ساختاری قابل اجراست و حتی در گاراژهای چند طبقه می توان از این سیستم استفاده کرد. در بیشتر موارد، سیستم مکشی بدون نیاز به تحلیل دینامیکی سیالات قابل طراحی است ولی در مواردی که گاراژ داردی پیچیدگی های طراحی است تحلیل دینامیکی سیالات، ابزار ارزشمندی برای ارزیابی سیستم تهویه مکشی است.

http://arianps.ir/%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF/

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای: 0

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

مرضیه ابراهیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *