منوی دسته بندی

سیستم سیم کشی مدار وتعداد پریزها

معمو ً لا برای سیم کشی مدار پریزها از دو نوع سیستم زیر استفاده می شود :

• سیستم شعاعی

• سیستم حلقوی یا رینگ

درمواردی که برای سیم کشی مدارپریزها ازسیستم شعاعی استفاده می شود، باید هادی برقدار از فیوز حفاظتی مدار به کنتاکت فاز، هادی نول به کنتاکت نول وسیم زمین به کنتاکت اتصال زمین هریک از پریزها به ترتیبی که در شکل ( ۱) نشان داده شده است متصل شود.

حفاظت مدار این گونه پریزها در برابر اضافه بار به وسیله کلید های مینیاتوری یا فیوز های مدار فرعی با ظرفیت مناسب وبا توجه به این نکته که ظرفیت بار کلید یافیوز نباید از ظرفیت بار سیم یا کابل مربوطه تجاوزکند، تأمین میشود.

38

در مواردی که برای سیم کشی مدار پریزها از سیستم حلقوی یا رینگ استفاده می شود، باید هردو سر هادی برقدار به ترمینال فیوز حفاظتی ۳۰ آمپر، هردو سر هادی خنثی به ترمینال نول و هردو سر اتصال زمین به ترمینال سیستم زمین به ترکیبی که در شکل ( ۲) نشان داده شده ۲  میلیمتر مربع / است، متصل شود. در این سیستم سطح مقطع سیمهای مورد استفاده، حداقل ۵ خواهد بود وهریک از مدارهای فرعی رینگ، که در محلهای مسکونی ومشابه آن مورد استفاده
قرار می گیرد نباید سطحی بیش از ۱۰۰ متر مربع را پوشش دهد.

39

تعداد مدارهای نهایی لازم برای پریزها وبار هریک، طبق یکی از روشهای زیر تعیین می شود:
۱- تعداد لوازم ثابت ویا پریزهایی که به وسیله یک مدار نهایی تغذیه می شود بایدطوری انتخاب شود که جمع تقاضای مدار، با توجه به نحوه استفاده از لوازم در محل، از جریان مجاز حرارتی هادیهای مدار تجاوز ننماید. در مواردی که در آن سطح محدودی از زیر بنا به وسیله مدار تغذیه میشود وغیر همزمانی زیادی بین مصرف لوازم وپریزها وجود دارد، احتیاجی به
محدود کردن تعداد نقاط تغذیه مدار نهایی نخواهد بود، جریان مجاز حرارتی یک مدار نهایی
۱ برابر جریان مجاز هادیهای مدار خواهد بود. / حلقوی ۵ ذکر این نکته لازم است که مقررات ذکر شده دربند یک، در درجه اول برای آپارتمانها یا منازل مسکونی در نظر گرفته شده است ولی در موارد دیگری که غیر همزمانی زیادی در مصارف وجود داشته باشد نیز از این مقررات می توان استفاده نمود به شرط آنکه تغییراتی که ممکن است در آینده در نحوه استفاده از محل به وجود آید مد نظر قرار گیرد.
۲- در مواردی که استفاده از ضریب هماهنگی امکان پذیر نباشد بار هر مصرف کننده ثابت، مقدار نامی ورودی آن بوده وهر پریز مانند یک مصرف کننده ثابت فرض شده وبار آن برابر جریان نامی پریز یا وسیله حفاظتی انفرادی آن پریز خواهد بود.

نکته :
برای وسایل برقی از قبیل یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، خشک کن، ظرف شویی، ومانند آن باید یک پریز با مدار جدا گانه در نظر گرفته شود وحداکثر فاصله آن از یک متر تجاوز نکند.
همچنین پریز های مخصوص کارهای صنعتی مانند دریل رومیزی، سنگ سنباده، دستگاه جوش، ومانند آن باید دارای مدار جداگانه بوده وبرای تحمل بار مشخص شده به طور مداوم ظرفیت کافی داشته باشد. این گونه پریزها باید به در پوش مخصوص ومناسب مجهز بوده ودر صورت امکان از نوع چدنی قفل شو باشد.

http://arianps.ir/3861-2/%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af/

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای: 0

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

مرضیه ابراهیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *