منوی دسته بندی

دیزل ژنراتورها و سیستمهای کنترلی مورد نیاز

دیزل ژنراتور:

دیزل ژنراتور یا مولد دارای محرک دیزلی به ترکیبی از موتور دیزل، ژنراتور و انواع متعلقات فرعی از قبیل شاسی، اطاقک پوشاننده جهت محافظت و کاهش صدا، سیستم‌های کنترل، قطع کننده‌های اضطراری مدار، سیستم مولد گرما، سیستم استارت اتومات و غیره که به منظور تولید برق استفاده می‌شود، می‌گویند. کشتی‌ها و بسیاری از وسائل نقلیه بزرگ زمینی مانند قطارها و … نیز از دیزل ژنراتور نه فقط برای تامین برق روشنایی بلکه برای تامین نیروی محرکه مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. به وسیله نیروی محرکه برقی می‌توان حرکت یکنواخت و قدرتمندتری علاوه بر استفاده مناسب تر از فضا داشت. محرکه‌های برقی قبل از جنگ جهانی اول در کشتی‌ها مورد استفاده قرار گرفتند و در طول جنگ جهانی دوم به تکامل رسیدند.

متداول ترین محرک یا موتورهای دیزلی:

کاترپیلار ( CATETPILLAR)

کامینز (CUMMINS)

ولو (VOLVO)

جی ام (GM)

پرکینز (PERKINS)

دوسان (DOOSAN)

ام تی یو (MTU)

میتسوبیشی (Mitsubishi)

دوسان کره (Doosan)

متداول ترین ژنراتورهای تولید برق :

استامفورد (STAMFORD)

لینز (LINZ)

مکالته (MECCALTE)

لروی سومر (Leroy Somer)

ماراتن (Marathon)

ای وی کی (AVK)

کاترپیلار آمریکا (caterpilar)

پاورژن (powergen)

انواع سیستم های کنترلی دیزل ژنراتور:

۱- کنترل کننده های ATS

کنترل کننده های ATS یا سوییچ های انتقال اتوماتیک که مخفف Automatic Transfer Switch بوده که این نوع کنترل کننده نصب شده بر روی دیزل ژنراتورهای همواره ناظر اعمال بار برروی موتور ژنراتور می باشد این نوع کنترل کننده  وظیفه مدیریت و کنترل کارکرد دیزل ژنراتور را به عهده دارد. تابلو اتوماتیک یا همان تابلو Change Over (چنج آور) شاید یکی از پر کاربردترین تابلوی کنترل کننده ATS می باشد. این نوع تابلو بر روی ژنراتورهایی که به صورت اضطراری استفاده میگردد نصب میگردد. در این موارد با قطع برق شهر تابلو کنترل دیزل ژنراتور به طور اتوماتیک دیزل ژنراتور را روشن نموده و پس از رسیدن به فرکانس لازم آن را وارد مدار می نماید. پس از برقراری جریان برق شهر تابلو کنترل اتوماتیک به طور خودکار برق شهر را وصل مینماید. همچنین پس از برقراری جریان برق شهر تابلو کنترل اتوماتیک به طور خودکار به دیزل ژنراتور فرمان خاموش شدن را ارسال می نماید. در صورت استفاده از تابلو کنترل انتقال اتوماتیک ATS , مجهز به بردهای کنترلی دیجیتال امکان دادن برنامه هفتگی جهت روشن و خاموش شدن دیزل ژنراتور به طور اتوماتیک نیز وجود دارد. همچنین بردهای کنترلی دیجیتال استفاده شده در تابلو کنترل اتوماتیک قابلیت نمایش کلیه پارامترهای کارکردی دیزل ژنراتور و هرگونه هشدار در مورد نقص و خرابی دیزل ژنراتور را نیز دارند. در مدلهای پیشرفته تر اینگونه تابلوها در صورت وجود زیر ساخت لازم امکان مطلع نمودن کارفرما از طریق E-mail و یا SMS و یا روشن و خاموش نمودن دیزل ژنراتور از راه دور نیز وجود دارد.

۲- رگلاتور یا سیستم تثبیت کننده اتوماتیک ولتاژ AVR

رگولاتور اتوماتیک ولتاژ یا AVR مخفف Automatic Voltage Regulator می باشد. سیستم AVR یک کنترل کننده حلقه بسته است که سیگنالی متناسب با ولتاژ خروجی ژنراتور را با یک ولتاژ مبنای ثابت مقایسه نموده و خطای ولتاژ به دست آمده را جهت کنترل خروجی سیستم تحریک مورد استفاده قرار می دهد. اگر بار ژنراتور تغییر کند ولتاژ خروجی ژنراتور نیز تغییر می کند که این منجر به ارسال سیگنال خطا می گردد. خطای ولتاژ بوسیله تنظیم کننده ولتاژ تقویت شده و جهت کاهش یا افزایش میزان تحریک مورد استفاده قرار می گیرد تا ولتاژ خروجی ژنراتور را به مقدار اصلی خود برگرداند. پاسخ سریع و پایدار AVR به تغییرات بار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سیستم AVR ولتاژ خروجی ژنراتور را از طریق ترانسفورماتور ولتاژ مربوط به خود دریافت می نماید .  سیگنال ولتاژ سپس یکسو و صاف شده و با ولتاژ مبنا مقایسه می گردد. امکان تغییر ولتاژ مبنا با توجه به نیاز سیستم توسط اپراتور وجود دارد. علاوه بر وظیفه اصلی کنترل ولتاژ، وظایف حیاتی دیگری بعهده AVR است. AVR شامل حلقه های کنترلی دیگری برای کنترل حدی مگاوار و فلوی اضافی می باشد.

دیزل ژنراتور نو یا کارکرده کدام برای شما مناسب تر است؟

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای: 0

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

مرضیه ابراهیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *