منوی دسته بندی

ارتفاع نصب کلیدها و پریزها

ارتفاع نصب کلیدها بر حسب نوع آن متفاوت می باشد که به شرح زیراست:

• کلیدهای روشنایی :

ارتفاع نصب این نوع کلیدها برای اطاقهای مسکونی،اداری، آشپزخانه،اماکن صنعتی، ومانند آن ۱۱۰ سانتیمتر از کف تمام شده است

ارتفاع نصب این نوع کلیدها برای اطاق عمل، زایمان،شکسته بندی، وفضاهای مشابه، در صورتی که از نوع “ضد انفجار”نباشد ۱۵۵ سانتیمتر از کف تمام شده است.

ارتفاع نصب کلید راه انداز موتور ۱۲۰ سانتیمتر از کف تمام شده می باشد.

ارتفاع نصب کلید کنترل هواکش ۱۲۰ سانتیمتر از کف تمام شده است.

ارتفاع نصب پریزها و زنگ فشاری نیز به شرح زیر است:

ارتفاع نصب پریزهای برق ۳۰ سانتیمتر از کف تمام شده است.

ارتفاع نصب پریزهای برق که درآشپزخانه، موتورخانه،تعمیرگاه،وگاراژ نصب می شود، ۱۱۰ سانتیمتر از کف تمام شده می باشد.

ارتفاع نصب پریزهای تلفن ۳۰ سانتیمتر از کف تمام شده می باشد.

ارتفاع نصب پریزهای آنتن تلویزیون ۳۰ سانتیمتر از کف تمام شده است.

زنگ فشاری در صورتی که در کنار پریز قرار گیرد ۳۰ سانتیمتر از کف تمام شده  وچنانچه در جنب کلید قرار گیرد ۱۱۰ سانتیمتر از کف تمام شده نصب می شود

لوازم برقی از قبیل کلید وپریز وامثال آن در اطاقهای عمل، زایمان، شکسته بندی، بیهوشی یا در مکانهایی که احتمال مصرف گاز بیهوشی وجود دارد در صورتی که از نوع “ضد انفجار”نباشد باید حداقل در ارتفاع ۱۵۵ سانتیمتر از کف تمام شده نصب شود.

در مکانهایی مانندآزمایشگاهها، کارگاهها، آشپزخانه ها وغیره که از میزکار مخصوص ویا پیشخوان استفاده می شود، پریزهای برق در صورتی که روی دیواره وسط میز آزمایشگاه یا روی قرنیز میزکار نصب نشده باشد،باید حداقل ۱۰ سانتیمتر بالای  قرنیز میز روی دیوار نصب شود.

ملاحظات نصب کلیدها و پریزها :

پریزهای سه فاز باید برحسب مورد با چهار شاخه یا پنج شاخه مربوطه همراه باشند. لوازم برقی از قبیل کلید،پریز، دیمر، فشاری زنگ وغیره باید در سیستم لوله کشی توکار از نوع توکار ودر سیستم لوله کشی روکار از نوع روکار انتخاب ونصب شود.این گونه لوازم باید به طور کاملا مستقل روی دیوار استقرار یابدوبه لوله های برق مجاور آن اتکا داده نشود.

لوازم برقی همچون کلید،پریز ومانند آن، که در محیطهای ترومرطوب وخارج ساختمانها مورد استفاده قرارمی گیرد باید حداقل دارای درجات حفاظت زیر باشد:

• برای محیطهای مرطوب IP 44

• برای محیطهای تروخارج ساختمانها ۴۵ IP

در هریک از موارد فوق الذکر محل ورود کابل به داخل کلید وپریز باید روبه پایین قرار گرفته وبا گلند کاملا آب بندی شود.

اتصالات سیستم لوله کشی شامل جعبه های زیرکلیدوپریز وتقسیم، لوله ها،تابلوهای برق، پایه های کلید وپریز وامثال آن باید کام ً لا پیچ شده باشد تا اتصال زمین را به نحو مطلوب تأمین کند. از طرفی روش بستن کلید وپریز ومانند آن به جعبه زیر آن باید بوسیله پیچ باشد و نحوه اتصال به جعبه باید بوسیله بوش برنجی انجام شود.

جعبه زیر کلید و پریز و لوازم مشابه، باید از نظر جنس برای کاربرد مورد نظر مناسب باشد. این گونه جعبه ها باید بگونه ای نصب شود که بدون در نظر گرفتن اتصال آن به لوله مستق ً لا محکم شود وسطوح در پوش کلید وپریز توکار باید همسطح اندود آجری دیوار باشد.

در مکانهای مسکونی ومانند آن، در حمام، نصب هر گونه کلید،پریز یا وسیله برقی دیگر در محدوده قابل دسترسی توسط استفاده کننده از دوش ممنوع است.محوطه قابل دسترسی، در امتداد عمودی از کف حمام تا ارتفاع ۲۲۵ سانتیمتر ودر جهت افقی از لبه وان یا زیر دوشی تا فاصله ۶۰ سانتیمتر را شامل می شود.

در مکانهای (طبقه بندی شده)مخاطره آمیز برای انتخاب نوع کلید. پریزوسایر لوازم برقی مشابه وروش نصب آن باید بر اساس طبقه بندیها ودستور العملها، واستانداردهای خاص مکانهای مخاطره آمیز که به وسیله وزارت نفت یا یکی از موسسات شناخته شده بین المللی الکتروتکنیک NFPA,  تدوین شده است عمل شود.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 3 / 5. تعداد رای: 1

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

مرضیه ابراهیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *