منوی دسته بندی

جمع آوری آب باران در ساختمان

ب، مهمترین عنصر حیات برای هر موجود زنده ایست، در گذشته منابع آب، نامحدود متصور می شد اما امروز حتی کشورهای پیشرفته و پر باران نیز محدودیت این مایه حیات را درک کرده اند و اقدامات زیادی در راستای حفظ آن انجام داده اند. اصلی ترین منبع آب در بر روی کره ی ما، آب باران است، جمع آوری و استفاده از آب باران از قرن ها پیش در مناطق خشک به خصوص در خاورمیانه و ایران رایج بوده است تا اینکه بشر آموخت چگونه از منابع آب های زیر زمینی استفاده کند و به مرور با سیستم لوله کشی و تاسیسات دیگر نیازی به جمع آوری آب باران احساس نمی شد اما امروز به دلایل زیادی از جمله مهترین آن یعنی کمبود آب استفاده از این سیستم مورد توجه قرار گرفته است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی این سیستم قدیمی با تکنولوژی های امروزی ادغام شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

جمع آوری آب باران

جمع آوری آب باراندر ساده ترین و ابتدایی ترین مدل، ظرفی زیر ناودان ساختمان قرار داده شده تا از آن آب استفاده های دیگری مانند آبیاری گیاهان استفاده شود.

در یک مدل بزرگتر، به جای ظرف می توان از منبعی برای جمع آوری آب باران استفاده نمود که علاوه بر ظرفیت بیشتر، قابلیت حفظ آب را تا مدتی داشته باشد، تا بتوان از آب آن در مصارف دیگری مانند شست و شو، مصارف بهداشتی و حتی آب آشامیدنی (پس از طی مراحل تصفیه) استفاده شود.

اما بٌعد سوم که امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته و دارای راندمان بالاتری نیز هست، تصفیه ی محلی و اتصال آب باران جمع آوری شده به سیستم لوله کشی ساختمان به صورت مستقیم است تا تمامی آب باران جمع آوری شده به صورت کامل مورد استفاده قرار بگیرد.

جمع آوری آب باران،تاسیسات مکانیکیجمع آوری و استفاده از آب باران چندین مزیت دارد که از جمله ی آنها می توان به کاهش هزینه ها، کمک به منابع آب زیرزمینی، کمک به حفظ محیط زیست، وجود آب حتی در مواقع قطعی آب لوله کشی، … اشاره کرد.

اما اگر به فکر استفاده از این سیستم هستید قبل از هر چیز بهتر است به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چه استفاده هایی از این آب خواهید داشت؟ به جهت آبیاری گیاهان؟ به جهت شست و شو و مصارف بهداشتی؟ یا حتی آب آشامیدنی؟ استفاده از آب باران جمع آوری شده برای هریک از این مصارف تجهیزات و هزینه های خاص خود را به دنبال دارد.
  • استانداردهای محلی و کشوری شما استفاده از آب باران و دیگر منابع غیر شرب را تایید میکند؟ برای مثال سیستم استاندارد و لوله کشی کشور کانادا به تازگی استفاده از این آب ها را برای توالت و آبیاری فضای باز تایید نموده است، بنابراین بهتر است ابتدا از این استانداردها در کشور خودتان مطمئن شوید.
  • میزان بارندگی در منطقه ی مورد نظر؟ در بعضی از مناطق میزان بارندگی بسیار کم است، بنابراین راه اندازی همچین سیستمی عملآ امکان پذیر نیست، مگر در مزارع کشاورزی که در مقالات آینده دروبسایت ارکان ارزش به آن خواهیم پرداخت. بنابراین حتمآ باید میزان بارندگی سالیانه را در نظر بگیرید. به صورت میانگین حدود ۸۰ درصد از کل آب باران را می توان جمع آوری کرد و ۲۰ درصد را برای سر ریز، نشتف جذب توسط مواد پشت بام و تبخیر کسر می شوند.
  • میزان ذخیره سازی؟ فرض را براین بگیریم که در یک منطقه با بارندگی فراوان زندگی می کنید اما باید شرایط ذخیره سازی خود را نیز در نظر بگیرید، شما مخزن تا چه ظرفیتی را می توانید مورد استفاده قرار دهید، فضای مناسب و امکان نگهداری مخزن با چه ظرفیتی را دارید؟
  • سقف بام ساختمان؟ اینکه مساحت سقف بام ساختمان شما چه مقدار است رابطه مستقیمی دارد با میزان توانایی ذخیره سازی آب باران و نکته ی بعد در رابطه با جنس بام ساختمان است، بعضی از مواد مانند چوب مقدار زیادی از آب را در خود جذب می کنند و بعضی از مواد دیگر به دلیل وجود فلزات سنگین یا دیگر مواد خطرناک در خود امکان استفاده از این سیستم را ندارند. همچنین سقف های شیب دار با ناودان های زیاد به دلیل انتقال سریعتر آب باران به منبع ذخیر از بام ها ی بدون شیب نتایج بهتری را به دنبال دارند.

مخزن ذخیره سازی

پلی اتیلن یا پروپیلن معمول ترین و رایج ترین منابع مورد استفاده هستند که علاوه بر دوام زیاد، سبک بوده و در ابعاد و اشکال مختلف موجود می باشند. مخازن بتنی معمولا فقط در سیستم های زیرزمینی برای نگهداری آب مورد استفاده قرار می گیرند، جنس های مختلف دیگری نیز مانند پشم شیشه، فولاد گالوانیزه (کم هزینه)، فولاد ضد زنگ (گران) و چوب (زیبا و آب بندی ضعیف) مورد استفاده قرار می گیرند.

پیمانکاری تاسیسات مکانیکی

اقدامات حفاظتی

باید لوله ی سر ریزی برای محافظت از پر شده مخزن در بارش های سنگین در نظر گرفته شود.

مخزن و لوله ها باید در برابر یخ زدگی محافظت شوند.

در سیستم های لوله کشی که به نحوی با لوله های آشامیدنی در ارتباط هستند باید از وسایل پیشگیری از برگشت جریان مانند سوپاپ یک طرفه استفاده گردد تا از برگشت و یا نشت سیستم لوله کشی آب باران جلوگیری به عمل آید.

اگر بخواهید از آب جمع آوری شده به جز آبیاری استفاده های دیگری داشته باشید به دلیل وجود آلاینده های موجود در هوا و همچنین آلاینده های موجود در کف بام ساختمان حتمآ باید از دستگاه تصفیه و یا فیلترهای مناسب قبل از انتقال منبع استفاده نمایید.

به جهت اطمینان از عملکرد مطلوب و با کیفیت آب باید به صورت مستمر، سیستم جمع آوری آب بارانمورد بررسی، تعمیر و نگهداری واقع شود تا از انسداد لوله ها و ناودان ها، آلودگی و نشت ناخواسته جلوگیری به عمل آید.

http://arianps.ir/%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af-%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87/%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af/

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 4 / 5. تعداد رای: 5

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

مرضیه ابراهیمی

‫2 نظر

  • امراله مهماندوست گفت:

    ۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از95% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج شهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    ۲- آرزوی اینجانب از تاریخ 1370/12/22 تا تاریخ 1376/07/30 که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ 1376/08/01 تا تاریخ 1388/12/12 که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ 1388/12/13 تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع در اطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.

    • مرضیه ابراهیمی گفت:

      ضمن سپاس از آرزوهای زیباتون
      ما هم امیدواریم شما با رسیدن به آرزوهاتون گامی در مسیر حل بحران اب کشور بردارید.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *