منوی دسته بندی

آشنایی با انواع رادیاتور ها

دستگاههاي پخش کننده گرما وسايلي هستند که از آنها براي جبران تلفات گرمايي ساختمان و گرم نگه داشتن محل مورد نظر استفاده ميشود. دراين دستگاهها سیال گرم (آب گرم، آب داغ و يا بخار)جريان داشته و گرماي خود را از طريق سطح تبادلکنندۀ گرما به محیط منتقل ميکنند.

رادیاتور پنلی
رادياتورهای پنلی به دلیل استفاده ازورقهای فولادی در گروه رادياتورهای فولادی قرار میگیرند. رادياتورهای پنلی مانند رادياتورهای آلومینیومی روی ديوار نصب میشوند آب در سطح جلو و عقب جريان دارد و وجود فاصله بین دو سطح جلو و عقب با يك يا دو رديف کنوکتور باعث جريان هوا از پايین به بالا در بین دو سطح شده و راندمان گرمايی آن افزايش میيابد.

اين رادياتورها در مدلهای گوناگون تولید میشوند. هر مدل براساس ارتفاع و طول رادياتور معین میشودارتفاع رادیاتور یكی از اعداد 700،600،500و 400ميلیمتر است و طول آنها هم یكی از مقادیر ،80 ميلیمتر است. هریك ازمدلهای رادیاتور2600 ،2400 ،2200 ،2000 ،1600 ،1400 ،1200 ،1000 ممكن است تك پنل،یك کنوکتور دو پنل، دو کنوکتور باشد.

رادیاتور پره ای 

اين رادياتور از چند پره تشكیل شده که اين پره ها بسته به نوع رادياتور به سه روش اتصال پرسی جوشی، اتصال توسط مغزی چپگرد و راستگرد، بش جا زدنی به يكديگر متصل شده اند.

در نوع آلومینیومی از ترکیب تعداد پره، میتوان توان گرمای مورد نظر متناسب با فضای مورد بحث را به دست آورد. به ترکیب چند پره رادياتور، يك بلوک میگويند. در اکثر قريب به اتفاق موارد جنس رادياتورهای پره ای از آلیاژهای آلومینیومی میباشد.
برخی از ويژگیها (و به خصوص مزايای) رادياتورهای پره ای آلومینیومی به شرح ذيل میباشد:
*  امكان کاهش يا افزايش پره و در نتیجه امكان افزايش بار گرمای بلوک رادياتور؛
*  امكان تعويض پره های آسیب ديده؛
*  مقاومت بیشتر آلومینیوم نسبت به فولاد (رادياتورهای پنلی) در مقابل زنگ زدگی

رادیاتور قرنيزی:

سیستم گرمايش قرنیزی جايگزين قرنیزهای متداول به کار رفته در ساختمانها اعم از مسكونی و اداری و حتی تجاری شده و با ظاهر و ابعادی در حد قرنیز کاربری گرمايشی را نیز به قرنیز اضافه مینمايد. عدم جاگیري و اشغال فضاي محیط و اتاق و تأثیر نداشتن آن در چیدمان و دکوراسیون محیط داخلي و عدم نیاز به قرنیز کاري محیط داخلي و اتاقها از مزايای آن است.
در رادياتور قرنیزی پوستهای آلومینیومی شبیه به قرنیز تولید میگردد و با توجه به قابلیت شكل پذيری پوشش رنگ مقاومت و سختی آلومینیوم اين امكان را به وجود میآورد که يك رادياتور طولی در پشت اين پوسته قرار گیرد که جنس لولهها هم مانند پوسته از آلومینیوم است.
شكلهای زير تفاوت گرم کردن رادياتور قرنیزی را با ساير رادياتورها نشان میدهد.

رادیاتور لوله ای :

اين رادياتور ساده ترين نوع رادياتور میباشد که از لوله گالوانیزه يا سیاه به اندازه های مختلف ساخته میشوند وممكن است به صورت لوله های مارپیچ يا به طور موازی(عمودی يا افقی) که در دوطرف به دو لوله قطور متصل شده باشند،آب گرم از يك طرف وارد و پس از تبادل گرما از طرف ديگر خارج میشود. ازاين رادياتورها برای گرم کردن بعضی نقاط کم اهمیت مثل انباری يا گلخانه استفاده میشود برای اينكه سطوح گرمايي اين رادياتور را افزايش دهند اطراف لوله ها را به تیغه هايی (پره هايی) متصل میکنند.

رادیاتورحوله ای یا حوله خشک کن
رادياتورهای حوله ای دارای شكل خاصی هستند که برایخشك کردن حوله و لباس در حمام يا در کنار استخرها و ساير نقاطی که طراح صلاح بداند مورد استفاده قرار میگیرند. بهترین برند این مدل حوله خشک کن ایران رادیاتور می باشد.

ببینید: طراحی و اجرای سیستم گرمایش از کف

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای: 0

کسی قبلا به این مقاله امتیاز نداده، شما نفر اول باشید!

مرضیه ابراهیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *